El mite del docent superheroi: la darrera trinxera de la culpa
Hi ha una idea perversa que s'ha anat infiltrant en el discurs educatiu. No acostuma a expressar-se de manera directa, perquè la seva cruesa seria massa evident. Es presenta camuflada sota paraules elegants i, en alguns casos, en conferències pedagògiques patrocinades per grans fundacions. Però el missatge final, un cop extret el vernís acadèmic, és exactament el mateix: Si el sistema educatiu fa aigües és per culpa del docent! Són, els docents, els que són incapaços d'aplicar correctament allò que "sabem" que cal fer i funciona. Altres formes d'expressar aquestes frases són els mantres: "cal millorar l'avaluació competencial", "falta atenció a la diversitat", "els docents han d'individualitzar més l'aprenentatge", "no s'està desplegant correctament el nou currículum" o "cal actualitzar les metodologies de l'era industrial". Naturalment, qualsevol professional té el dret i el deure de millorar. ...