Els entorns personals d’aprenentatge - Entrevista de Jordi Viladrosa a Andreu Arbó

Els entorns personals d’aprenentatge, una eina bàsica per a desenvolupar la competència digital
https://impulseducacio.org/els-entorns-personals-daprenentatge-una-eina-basica-per-a-desenvolupar-la-competencia-digital/

Opinió d’un expert en PLE i e-portafolis

Andreu Arbó Trabado, llicenciat en matemàtiques, amb experiència com a coordinador TIC i que actualment exerceix com a docent a l’Institut Josep Lladonosa de Lleida ens ofereix la seva opinió sobre la relació dels PLE amb la competència digital docent. El seu portafolis digital és una mostra viva de la temàtica que estem tractant en aquest article.

Quin significat té per a tu el concepte de “competència digital docent” i per què és important per a l’educació actual?
Bé, és una pregunta complexa. S’ha publicat el document marc que ens ho explica i, des de fa poc, gradua el grau d’assoliment d’aquesta competència. Des del meu punt de vista, però, la competència digital docent té dos objectius clars.

El primer es refereix a l’habilitat dels docents per utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de manera efectiva amb la finalitat de millorar l’aprenentatge dels alumnes; és a dir, fer-ne un ús pedagògic com a eines tecnològiques per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC). El segon vol fer competent el docent en les demandes contemporànies per realitzar qualsevol tràmit o gestió.

És rellevant perquè ajuda els docents a mantenir-se actualitzats i a satisfer les necessitats dels alumnes en una societat cada vegada més digital. Dona una visió més significativa de l’ús de les TAC.

Com descriuries l’evolució de la competència digital docent en els darrers anys? Podem afirmar que la tecnologia està passant per davant de la pedagogia?
La competència digital docent ha augmentat significativament gràcies a l’avenç de la tecnologia i l’explosió de les xarxes socials. Per aquest motiu, els docents ens hem hagut d’adaptar a la nova realitat: aprendre a utilitzar diferents eines digitals, implementar-les a l’aula i trobar el seu lloc dins del currículum.

Podem dir que tot això ha portat a un major enfocament en les metodologies d’ensenyament actives i participatives, així com en la personalització de l’aprenentatge. Per aquest motiu, crec que la tecnologia no està passant per davant de la pedagogia. La pedagogia continua sent crucial per proporcionar un enfocament equilibrat.

La tecnologia no està passant per davant de la pedagogia, aquesta continua sent crucial per donar un enfocament equilibrat

Vull afegir que això és gràcies als docents, que són capaços de seleccionar les eines i metodologies adequades per a cada situació d’aprenentatge i integrar-los en el seu pla d’ensenyament.

La teva manera habitual de treballar es basa en un entorn personal d’aprenentatge (PLE). Ens en podries explicar la teva experiència i com facilita l’aprenentatge i el treball en xarxa? Com poden els docents integrar els PLE a la seva pràctica educativa de manera efectiva?
Crec que els PLE són eines imprescindibles actualment. L’objectiu principal és que cada alumne creï la seva pròpia xarxa d’aprenentatge: diferents recursos, eines en línia, col·laboració entre iguals, treball en xarxa… Però hi ha un segon objectiu, el de crear un repositori i generar una seqüenciació del que es fa i quan es fa a l’aula. Aquest segon objectiu pot ser útil per a vincular el “feedback” entre famílies i docents (la qual cosa és essencial en l’educació obligatòria).

És difícil respondre com els docents podem integrar els PLE. Cadascú ha de trobar la manera de posar-los dins la seva parcel·la d’aprenentatge i pràctica educativa. Però hi veig dues formes, en principi: fer-ho animant els alumnes a crear el seu portafolis o tenir plataformes ja estructurades i organitzades on l’alumnat només ha d’afegir-hi material.

Dit d’una altra manera més concreta, els PLE poden ser una eina valuosa per a l’aprenentatge personalitzat i la col·laboració en xarxa, i els docents poden integrar-los de manera efectiva en la seva pràctica educativa per millorar l’aprenentatge dels alumnes.

Els PLE són una eina valuosa per a l’aprenentatge personalitzat i els docents poden integrar-los per millorar l’aprenentatge

A quins desafiaments han de fer front els docents actualment per integrar la tecnologia a la seva pràctica educativa i com poden superar-los?
Crec que els desafiaments als quals hem de fer front els docents a hores d’ara són abundants; i tots ells influeixen en com integrar les TAC dins l’aula. Per posar-ne uns quants: la falta de formació docent en tecnologia -lligat amb la falta de temps per a la formació-, la manca de recursos tecnològics a l’aula, hi ha tanta diversitat de recursos que és inviable tenir-los i controlar-los tots; i les dificultats no digitals per dur a terme la tasca docent de forma “normal”.

Per superar els desafiaments, des del meu punt de vista, tenim tres grans eixos: primer, un canvi d’objectius en l’esfera de la política (el sistema educatiu és una aposta de futur, no una aposta de legislatura). El segon és generacional, cal “reguanyar” el prestigi de la tasca docent, i per això cal començar ara per veure-ho en el futur. I finalment, el tercer eix és una formació docent individualitzada; tal com es demana fer per als alumnes, també cal una formació contextualitzada en els interessos i necessitats de cada docent.

Com pot ajudar la tecnologia a personalitzar l’aprenentatge i atendre la diversitat a l’aula? Com es pot avaluar l’impacte de la tecnologia educativa en l’aprenentatge dels estudiants?
Tal com he dit anteriorment, la tecnologia pot ajudar a personalitzar l’aprenentatge, proporcionar opcions i recursos en funció de les seves necessitats i estils d’aprenentatge d’un alumne… Això pot motivar-los i fomentar la seva autonomia i responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge. Però cal dedicar-hi molt de temps per ara.

Per avaluar l’impacte de la tecnologia educativa en l’aprenentatge dels estudiants, es poden utilitzar diferents mètodes: avaluació de creacions amb rúbriques, generar autoavaluació de la percepció sobre l’ús de la tecnologia a l’aula, avaluar l’assoliment d’unes competències o actuacions en el món digital…

Com creus que la intel·ligència artificial (IA) i altres tecnologies emergents poden canviar el panorama educatiu en el futur pròxim?
La IA té el potencial de transformar el panorama educatiu en un futur no gaire llunyà, i ho farà millorant la personalització de l’aprenentatge. També transformant la realitat present. Jo la faig servir, els en parlo als meus alumnes i procuro fer-ne un bon ús i que ells també ho facin. Per exemple, com a suport per consolidar l’aprenentatge en temps de treball individual, o a casa quan estan estudiant, per exemple, si els sorgeix un dubte, és una bona eina per trobar-hi una resposta que et pot solucionar aquest atzucac i poder continuar. És un bon generador d’exercicis “típics”, pots demanar a la IA activitats rutinàries per habituar-te a una certa dinàmica. I per als docents també és una gran eina amb la qual hem d’anar interactuant progressivament i amb la prudència necessària.