El càstig al càstig
Vivim un
moment que el mot "càstig" està mal vist. Si mirem el diccionari de
l'IEC diu: “Pena imposada a algú per corregir-lo o per al manteniment de la
disciplina”.
Per
"corregir-lo"! No pas “defenestrar-lo”, “menysprear-lo”,
“desdenyar-lo”... Com hem arribat al moment que a l'escola no es pot parlar del
càstig a l'alumne que no compleix les normes establertes? I no parlo d'una
escola en concret, és tot el sistema educatiu. I fins i tot als pares els costa
dir que castiguen als seus fills.
No estic
dient que els càstigs actuals que fem servir siguin els adequats. Expulsar
alumnes segurament no és la solució per corregir-los; en alguns centres els fan
netejar o recollir brossa, tampoc crec que sigui la solució per a tots els
conflictes; en altres els tanquen a aules aïllades sense res més, no crec que
tots els adolescents facin una reflexió que els ajudi a canviar quelcom que
hagi provocat el conflicte....
On està el
problema del càstig, doncs? ....sempre arribem al mateix lloc, el problema és
el pressupost. No seria millor que els alumnes inquiets fassin classes de
relaxació? No estaria bé que alumnes que han embrutat, vegin el cost que té i
que facin un APS per reparar aquest cost (no només econòmic)? No aniria millor
que una persona que trenca material, l'hagi de reparar en un taller supervisat
per un adult? Que un alumne que no calla, es quedés en una sala amb un
professor llegint un llibre i, que fins que no l'acabi i te'l resumeixi, no
marxi?... Clar que tots estarem d'acord que aquestes opcions són molt millors
que les que fem, però per què no les fem? Les excuses són múltiples: no hi ha
diners per contractar més gent, no tenim temps, això ho han de fer els pares,
no hi ha llocs per crear aquests tallers... Però l'educació i l'ensenyament han
de ser un negoci rendible? Crec que no, crec que ha de ser efectiu i rendible
pel futur.