Nous mètodes educatius

Abans de res remarcar que amb aquest escrit no represento a ningú, sé que molts no estaran d'acord. No obstant crec necessari pronunciar-me al respecte sobre la nova tendència dels sistemes educatius.

Estic cansat d'escoltar a molts sectors de l'educació sentenciar que el millor mètode és un o altre. Cada escola o institució surt a defensar com el seu, i només el seu, és el millor mètode. El seu mètode, afirmen una escola o altra, és el que farà assolir als seus alumnes la preparació perfecta pel futur.
No obstant això, des de qualsevol vessant de la humanitat mai ha existit la unicitat en la tria d'alguna cosa. La millor escola del futur no serà l'escola que faci només treball cooperatiu, faci treball per projectes, o que sigui diferenciada, que faci classe invertida, segueixi el mètode Montessori... o inclús no ho serà aquella escola que faci servir el tan menyspreat mètode clàssic d'ensenyament magistral.

No ho seran aquestes escoles les millors perquè cada alumne requereix el seu mètode, tots aquests mètodes són bons si ho són per l'alumne en qüestió. Hi ha alumnes que serveixen per a tots els mètodes i són amb els que es fixen les escoles per justificar la viabilitat del seu projecte. Però en cap d'elles han pogut fer desaparèixer el fracàs escolar (a no ser que l'hagin amagat).

No només vivim en l'era dels nous productes, també de la llibertat d'elecció. Un alumne hauria de poder escollir quines matèries fa amb un mètode o altre, quin aprenentatge fa amb projectes o només assimilant coneixements, l'alumne ha de ser qui ha de decidir que fa... però sempre guiat i estimulat pels que en principi som professionals i pels seus pares (i dic "en principi" perquè cada cop s'escolta menys al professor i es fa servir més la tendència de ser "modern i innovador" sense qüestionar-se si és el millor per l'alumne).

I és que hem de ser realistes, molts alumnes serveixen per qualsevol mètode, però hi ha altres que si no tenen una empenta reiterada no seguirien avançant en el camí de l'aprenentatge (i sobretot en l'adolescència). Cal estimular l'alumne, cal oferir-li el millor producte per ell i per tant cal més inversió en educació, més professionals per guiar-los correctament. I sobretot el que no cal és la constant crítica negativa a la resta d'escoles i mètodes...