Tal faràs, tal trobaràs

En una antiga casa pairal, una casa de poble de les d'abans; i vivia un matrimoni amb els seus dos fills i l'avi. Els joves i la parella treballaven al camp.

L'avi era ja gran, i poc podia fer. I és clar, no anava a treballar al camp, es quedava a casa; i a vegades el trobaven que no es trobava bé, quan no li feia mal una cosa, li feia mal l'altra...

La jove això no ho podia suportar i li va dir al seu marit:

  • L'home a d'anar algun "puesto". El seu pare ja va anar a parar a Tortosa, no? Doncs ell també l'hem de dur...

El marit, ja convençut a causa de la insistència de la dona, va agafar l'avi, el va carregar amb el carret i la somera i li va dir:

  • Pare, "ens" anem a Tortosa.
  • Sí fill meu, anem-hi!


A mig camí, van parar a descansar una miqueta, a fer un mos, i llavors l'avi li va dir al seu fill:

  • Aquí on hem parat a descansar, és exactament on jo vaig parar a descansar amb el meu pare quan el duia allà on em dus tu... Pensa, que la vida és una cadena, tal faràs, tal trobaràs...


L'home va girar cua i es va entornar a casa amb el seu pare, ja que no volia esperar el mateix destí que el seu avi havia tingut...


Conte típic de Tivissa - Explicat pels meus besavis
En la majoria de casos, ve d'un cas verídic.