El portfolis digital

Fa molts anys, en una escola en la que jo formava part de l'equip de direcció, una escola que confiava amb mi de forma plenaria (si més no, el seu director), vam pensar a crear un portafolis docent per cada un dels nostres alumnes i per cada un dels professors... Doncs bé, el curs passat (2018-19) algunes escoles han dit que estan creant-ne i ho diuen com si fos una innovació...


En aquesta entrada vull fer una pinzellada del que és o pot ser un portafolis. No retrauré en cap moment que és una idea que fa més de 7 anys, que en l'última escola no els va interessar i que era una idea en la que jo mi vaig abocar a participar. Però sí que menciono que caldria replantejar quina és la tasca docent, si la d'escoltar només aquells que tenen poder, o ajudar aquells que tenim ganes de millorar el sistema... (però ja ho farem en una altra entrada)



  • Què és el portafolis digital?
El e-portafolis, o altrament dit portafolis digital, és un dossier online on l'autor recull documents, vivències personals, etcètera; que intenten plasmar l'evolució i l'itinerari de les competències i sabers de l'autor. Així doncs el e-portafolis és una eina personal i única de cada individu. I per tant pot ser utilitzada de diverses formes.




  • Algunes utilitats del portafolis digital
Portafolis digital per avaluar: En les grans empreses, i algunes institucions educatives, han començat a implantar aquesta eina per poder avaluar els treballadors i/o els alumnes. Per tant, l'alumne o el treballador emmagatzema en format digital una sèrie de treballs amb un resultat intel·lectual satisfactori. 


Aquests han de seguir una pauta clara (motivació, seguiment i finalització), però mai ha d'amagar els entrebancs que l'hagin pogut sorgir pel camí. Són aquests els motius que porten a anomenar aquesta classe de portafolis: dossier evolutiu.


Portafolis digital de divulgació: La majoria de científics han començat a donar a conèixer les seves recerques i els seus descobriments per tal de poder cooperar tots units. Aquests forma de treballar, s'ha vist que és l'única actualment que pot desenvolupar el saber de forma satisfactòria. El portafolis de divulgació és un recull de dades, apunts ... digitals on l'expert, gratuïtament i sense ànim de lucre en la majoria dels casos, dóna pautes, idees o ajuts a aquells que intenten aprofundir en el tema que ell és expert.

Clar que la publicació oficial actual (en revistes o entitats) segueix sent una bona opció per regular les dades correctes, però és un procediment lent i produeix un retràs a l'avanç de la ciència.




El tema que ara preocupa als empresaris, pedagogs i científics és com avaluar aquesta eina en tots els casos. És a dir, en una empresa s'està pensant si es pot avaluar l'èxit, interès i la motivació; i tot seguit, perquè això tingui motiu, s'haurà de parlar de gratificacions i sancions (no cal que siguin econòmiques). 




En l'escola (en la docència), s'haurà de plantejar molt bé quin percentatge de la nota es vol valorar, quins objectius s'han d'aconseguir i quina és la pauta a seguir. I clar està, que s'haurà de fer una educació ètica i moral de com i per què es publica tot plegat. 

Els portafolis divulgadors hauran de ser avaluats pel públic per evitar engany en les publicacions. Aleshores, el poder públic hauria de tenir la possibilitat d'anul·lar alguna entrada fraudulenta o no certa (actualment està passant amb la pseudociència). 

En tots els casos, el e-portafolis és una eina útil pels temps actuals i en cap cas és una eina descontrolada i perillosa pel fet de construir-la. És l'usuari qui té la potestat de dir quin grau d'intimitat tindrà el seu dossier en línia (repeteixo: caldrà educar en com i per què publicar tot el que es publica).




  • Evidències per a l'avaluació: l'e-portafolis
L'article 89 de la Llei d'educació de Catalunya estableix el dossier personal d'aprenentatge que:
"Emmagatzema en suport digital i fa accessibles [...] els documents i els objectes digitals que resulten de la producció intel·lectual de cada alumne o alumna durant el procés d'aprenentatge, des del darrer cicle de l'educació primària fins als ensenyaments postobligatoris. El contingut del dossier pot servir d'evidència en el procés d'avaluació."

Al Servei Educatiu del Tarragonès, dins la secció "Microtallers TAC" van elaborar un document explicatiu amb les bases per construir aquest dossier personal d'aprenentatge: e-portfoli. Des de la base conceptual fins a orientacions sobre com construir aquest instrument que ha de proveir d'evidències per a l'avaluació de l'alumnat, quins són els conceptes clau, exemples i documentació addicional. Un recurs complet i alhora prou entenedor per a servir d'introducció si voleu començar a construir un e-portafolis.

bulletí del xtec.cat 2012