Millorem la forma d'educar

  • Ens preguntem si fem bé la feina d'educadors?
  • Ens importa modificar la nostra forma d'educar?
  • L'entorn ens permet educar o transmetre els nostres coneixements?
Totes aquestes preguntes, si ens les fem, són perquè volem educar i ensenyar d'una forma perfecta (o si més no, apropar-nos a ella). Els que ho fan malament són els que no es qüestionen si ho fan bé o no les seves classes, puig si no existeix la reflexió de millora, quin avens pot haver-hi?

Abans que res hem de veure si connectem amb els nostres alumnes. També hem de mirar si estem units amb l'equip de professors. Si aquests dos punts funcionen, podem millorar sempre la forma d'educar. Però si no estem connectats mínimament de forma emocional, l'educació (és a dir, ajudar als nostres alumnes a créixer) no serà òptima. 


Moltes escoles ho tenen com a lema: "Per educar cal estimar". Sense una mínima connectivitat i empatia amb l'alumne no podem saber com guiar-lo i molt menys deixar ajudar-se, ja que els humans responem a la defensiva davant d'aquell que no ens cau bé o ens vol mal. 

També és essencial estar bé amb els teus companys de feina. Sense una coordinació entre tot el professorat és feina inútil intentar conèixer tots els punts forts, febles i de necessitat dels nostres nens i nenes. En una escola s'ha de treballar en solidari mai de forma individual. Els professors han de ser sempre un grup ben avingut i les decisions que es prenen s'han de dur a terme com idea pròpia.

Un cop assolim aquest vincle emocional, no hem de voler millorar la nostra forma d'educar d'un dia per l'altre. Algunes preguntes que hem de fer-nos són:
  • Què puc fer jo per fer la següent classe una mica millor?
  • Quins errors s'han comès en aquesta classe?
  • Quines eines puc crear?
  • Quin nivell de convèncer he tingut a la classe?
Hem d'iniciar totes les obligatorietats de forma passiva, d'una forma que per a l'alumne és útil i/o perquè tu com a professor (expert) creus que és el millor. Si no funciona, perquè a fallat l'empatia, s'ha de ser actiu, mostrar que hi ha conseqüència després de no seguir una norma establerta pel grup professor. Mai de forma negativa, sinó de forma positiva, de tal forma que l'alumne vegi que vols que creixi.



Avaluar la nostra feina de professors
Proposta d’instrument polièdric per a l’avaluació de la funció docent del professorat de secundària 
Tesi del Dr. Viladrosa i Clua:
https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/9337/Tesi_Jordi_Viladrosa_Clua.pdf?sequence=1